بازدید 38
۰

لایحه‌ الزام به اعلام استفاده از آثار هنری دارای کپی‌رایت توسط هوش مصنوعی

لایحه جدید ارائه شده در مجلس نمایندگان ایالات متحده بر آن است تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی را به اعلان استفاده از آثار هنری دارای حق تألیف ملزم نماید.
به گزارش رسانه حقوقی حرف به نقل از گاردین،
آدام شیف نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان در روزهایی که بحث‌های حقوقی فراوانی در خصوص استفاده غیرقانونی شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات هوش مصنوعی از آثار دارای کپی رایت مطرح است، لایحه‌ جدیدی به مجلس نمایندگان ارائه داده که این شرکت‌ها را ملزم به افشای اعلان آثار هنری دارای کپی‌رایت می‌نماید.
لایحه‌ای که روز سه‌شنبه به کنگره ایالات متحده ارائه شد، قصد دارد شرکت‌های ارائه کننده خدمات هوش مصنوعی را ملزم به اعلان عمومی دارا بودن حق تالیف آثار ادبی و هنری نمایند که برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌نمایند. این لایحه در کنار تلاش‌های رو به‌ افزایش قانون‌گذاران، رسانه‌های خبری، هنرمندان و جامعه هنری قرار می‌گیرد که با هدف مشخص نمودن چگونگی استفاده نمودن شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی از آثار خلاقانه‌ای نظیر آثار موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و فیلم‌ها در راستای آموزش نرم‌افزار انجام می‌گیرد تا نشان دهد آیا این شرکت‌ها آثار دارای حق تالیف را به‌صورت قانونی مورد استفاده قرار می‌دهند یا غیرقانونی.
آدام شیف نماینده دموکرات ایالات کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و طراح لایحه الزام به اعلان وضعیت حق تالیف ابزارهای هوش مصنوعی به معرفی این لایحه پرداخت. بر اساس گفته این نماینده کنگره، لایحه مذکور، شرکت‌های حوزه خدمات هوش مصنوعی که آثار دارای حق تالیف در هوش مصنوعی مولد ارائه می‌دهند، ملزم به اعلان عمومی استفاده از این آثار اعم از آن‌که متن، تصویر و امثالهم پیش از انتشار نسخه‌های هوش مصنوعی خود می‌شوند.
این لایحه در صورت تبدیل شدن به قانون، آن دسته از انواع هوش مصنوعی مولد که در پاسخ به درخواست کاربران به ارایه فیلم، عکس، موسیقی و مانند آن اقدام می‌کنند را نیز شامل می‌شود.

الزام به ارائه پیشینی اطلاعات و پیش‌بینی ضمانت اجراهای موثر

لایحه ارائه شده به کنگره این شرکت‌ها را ملزم می‌کند چنین اسنادی را دست‌کم ۳۰ روز پیش از عرضه عمومی ابزارهای هوش مصنوعی خود، به‌صورت عمومی منتشر نمایند.لازم به ذکر است در صورت تبدیل این لایحه به قانون، ضمانت اجرای تخطی شرکت‌های موضوع این لایحه منجر به وضع جریمه‌های مالی سنگین برای متخلفان می‌شود.
بر اساس این گزارش، گفتنی است مواد دارای حق تالیف در هوش مصنوعی مولد، میلیاردها خط متن، میلیاردها تصویر و میلیون‌ها ساعت موسیقی را در بر می‌گیرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

رسانه حقوقی حرف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *