بازدید 43
۰

کتاب حقوق کاربران فضای مجازی منتشر شد!

کتاب حقوق کاربران فضای مجازی به قلم باقر انصاری و شیما عطار توسط انتشارات سهامی انتشار منتشر شد.

به گزارش رسانه حقوقی حرف، کتاب حقوق کاربران فضای مجازی در ۲۱۸ صفحه به قلم باقر انصاری دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و شیما عطار عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های حقوقی شهر دانش منتشر شد.
بر اساس این گزارش، این کتاب که چاپ نخست آن زمستان ۱۴۰۲ منتشر شده است، در دو بخش مشتمل بر ۷ گفتار، مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های حقوقی کاربران در فضای مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در چکیده این کتاب آمده است:

از منظر حقوقی، پرسش‌های گوناگونی درباره حقوق افرادی که درصدد اتصال به اینترنت و فعالیت در فضای مجازی هستند و می‌توان آنها را کاربران فضای مجازی نامید مطرح است: دسته‌ای از این پرسش‌ها به حق‌هایی مربوط می‌شوند که کاربران فضای مجازی باید از آنها برخوردار باشند؛ آزادی اتصال به اینترنت، اصل بی‌طرفی شبکه‌ای، حق بی‌نامی، حق استفاده از فناوری‌های ارتباطی (مانند رمزگذاری، بلاکچین، همرسانی)، حق بلاگ‌کردن، آزادی انجمن و اجتماع، آزادی بیان و اطلاعات و حق بر امن و شفاف‌بودن اینترنت مهمترین عناصر حق دسترسی به اینترنت هستند.
دسته‌ای نیز به داده‌های شخصی کاربران مربوط هستند که از سوی ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی، خدمات میزبانی، سکوهای برخط و سایر واسطه‌های اینترنتی جمع‌آوری و پردازش می‌شوند. حق اطلاع از جمع‌آوری و پردازش داده‌های شخصی، حق دسترسی به داده‌های شخصی، حق اصلاح، حذف،محدود کردن و انتقال داده‌های شخصی و حق اعتراض به پردازش داده‌های شخصی و سرانجام حق آگاهی از تصمیم‌گیری خودکار در این زمره‌اند. کتاب «حقوق کاربران در فضای مجازی» با نگاهی مبنایی و تطبیقی، حق‌های مذکور را مطالعه و تحلیل می‌کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

رسانه حقوقی حرف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *